Blog & Nieuws

Op deze pagina vindt u een verzameling van blogs en andere interessante (nieuws)artikelen. Daarnaast houden wij u graag op de hoogte van actueel nieuws over Winst Academy. 


Franchise, aanpassen aan de cultuur …

Begin jaren 80, eeuwen geleden. De problemen waren niet veel anders dan nu. Rusland houdt Afghanistan bezet, 12 miljoen vluchtelingen in de regio, Griekenland wordt lid van de Europese Gemeenschap, Aids is voor het eerst beschreven en het Hockeyteam wint de Champions Trophy.

Komend uit een redelijk beschermde drogisterijwereld stapte ik in de wereld van de horeca. Het was een tijd waarin de openingstijden door de overheid werden vastgesteld. Open op zondag bestond al helemaal niet, veel winkels waren zelfs ook op maandag de gehele dag dicht. En oh ja; een telefoon had een draaischijf.

Olga, mijn businesspartner en ik worden getraind in het McDonald’s concept. Rotterdam is een Fast Food-, of nog meer specifiek een McDonald’s bolwerk. Logische keuze als trainingslocatie. Maar hoe moeilijk kan het zijn een McDonald’s te exploiteren? Dat gaat toch bijna vanzelf?

Wij kregen een schema. Dat had een waarschuwing kunnen zijn. Het eerste weekeinde was Olga ingeroosterd op vrijdagavond om de volgende ochtend weer vroeg te moeten beginnen. Om vijf uur naar huis gaan zat er niet in want het was druk en collega’s in de steek laten was niet aan de orde. De zondag was het ‘sluit’, voor het eerst meehelpen met het schoonmaken van het restaurant. We waren die nacht om 5 uur thuis en gesloopt………….

Het was de tijd dat een shakemachine met wel 150 onderdelen! elke dag in- en uit elkaar moest worden gehaald en schoongemaakt. (er waren er bij die dat geblinddoekt konden). We moesten écht tot in de haarvaten het systeem door krijgen. De productie, de systemen, de training van het team en niet te vergeten de personeels- en leveringsplanningen.

De stelling was: ‘je hoeft geen ketchup in je bloed te hebben maar wel open aderen want dan wordt het er wel ingespoten’. Het was een kwestie van ‘living the concept’. McDonald’s zoekt geen ‘gemotiveerde’ franchisenemers maar ‘betrokken’ franchisenemers. De formule neemt geen genoegen met middelmaat, alleen met de top. Hoe goed we ook onze best deden, het was nooit goed genoeg.

De toenmalige directeur training wreef het er nog even in. “Vergeet alles wat je geleerd hebt” zei hij. Gewend als wij waren om zelf de controle te hebben probeerden we het nog… “Ja maar..”. Hij bleef geduldig. Indringend keek hij ons aan; “ja maar is gelijk aan neen. Als je twijfels hebt begin dan geen McDonald’s. We peigeren je af in je eigen belang. McDonald’s is pas succesvol als jij het bent. Het vraagt toewijding, focus en een niet aflatende ambitie naar beter, sneller en vriendelijker”.

Wij realiseerden ons dat wij ons open moesten stellen voor nieuwe denkwijzen. We moesten extreem gefocust zijn. Alle processen laten kloppen, altijd bij iedereen en bij elk weertype. Omzet is een resultante van tevreden gasten, gasten die (vaak) terugkomen.

De belangrijkste les was dat je inbreng kan en mag hebben maar wel vanuit een ‘hier en nu’, waarin de gastervaring klopt. Een restaurant bouwen betekent bouwen aan de processen. Het fysieke deel is zo voor elkaar maar nu ook nog duurzame topservice en -producten leveren.

Op het moment dat de media volstonden met berichten over het 'Waldsterben', het afsterven van de bossen, veroorzaakt door luchtvervuiling en verzuring van de bodem, leek mijn karakter mij in de weg te gaan zitten. Ik wil het laatste woord en mijn stempel drukken en hier is een snotneus die mij vertelt hoe mijn wereld in elkaar zit. Aanpassen dus! Eerst de formule goed kunnen toepassen. Met dat karakter is het overigens ook goed gekomen, daar later meer over….

Max Weissglas was een van de eerste en meest succesvolle franchisenemers bij McDonald’s. Hij exploiteerde meerdere vestigingen in Den Haag. Nadat hij deze had verkocht is hij met dezelfde energie op een aanstekelijke enthousiaste manier aan de slag gegaan met het doorgeven van zijn kennis. Max is oprichter van de Winst Academy & partner van The Franchise Academy.

Met een ondernemende groet,

Max Weissglas